Graag stellen wij d.m.v een kort interview aan jullie voor:
Freek Padberg, oprichter van Grapedistrict en bedenker van Taste Club.


1. Waar komt je interesse voor wijn vandaan?

Toen ik bij de Brand Bierbrouwerij werkte, waren veel van onze klanten de betere restaurants. In die wereld gaat het een beetje over bier maar vooral over eten en wijn.

Ik raakte geïnspireerd door al die gepassioneerde mensen die helemaal wild konden worden van de perfecte smaak combinaties.

Ik vind dat ook nog steeds het allermooiste aan wijn: elke druif is anders, elk gebied is anders, elke wijnboer is anders en elke jaargang is dan ook weer anders.
Je kan altijd iets nieuws ontdekken en je raakt nooit uitgeproefd. Ik ben me toen echt gaan verdiepen in wijn en dat heeft me nooit meer losgelaten.

 

2. Hoe ben je op het idee gekomen om Taste Club te beginnen?

Veel mensen vinden het leuk om regelmatig verrast te worden door een nieuwe wijn. Alleen niet iedereen heeft uitgebreid tijd om er continue naar op zoek te zijn.

Daarnaast heeft iedereen een bepaalde smaakvoorkeur en is het, zelfs voor een wijnkenner, onmogelijk om aan de buitenkant van een fles te zien hoe deze precies gaat smaken.

Die twee elementen waren voor mij de ingrediënten voor de retorische vraag: ‘’Hoe geweldig zou het zijn als ik elke maand volledig nieuwe wijnen thuisgestuurd krijg, die passen bij mijn eigen smaak?’’

 

3. Jullie kiezen wijnen uit op iemand zijn smaakprofiel. Hoe werkt dat?

We proberen eerst aan de hand van vragen over smaken in eten en drinken een indicatie te kunnen krijgen van iemands wijnprofiel.

Voordat we begonnen hebben we eindeloos veel vragen en manieren geprobeerd met groepen vrienden en bekenden. Vragen stellen en daarna wijnen proeven en beoordelen. Uiteindelijk hebben we de juiste mix gevonden om een goed idee te krijgen van het juiste smaakprofiel. Vervolgens letten we op de reviews die mensen geven aan de wijnen in hun box. Dat doen we met behulp van een slim algoritme, dat ook je smaakprofiel kan wijzigen als dat nodig blijkt te zijn aan de hand van de reviews. Ik vergelijk het soms met daten. Eerst heb je een intakegesprek, waar je vertelt over je interesses, achtergrond en hobby’s. Daarna wordt je gematcht en ga je daten. En dan is het natuurlijk niet zo dat je meteen met elke date gaat trouwen, maar de kans dat je overwegend leuke dates hebt is groot als de intake goed geweest is.

 

4. Wat zijn je plannen voor Taste Club in de toekomst?

We bestaan nu precies 1 jaar en we zijn hard gegroeid en hebben veel geleerd. Een van de belangrijkste dingen waar we binnen Taste Club mee bezig zijn is om ervoor te zorgen dat de wijnen en onze service net zo persoonlijk en goed blijven als toen we begonnen. Natuurlijk gaat er weleens wat verkeerd met een levering of een wijn, maar het gaat er vooral om hoe we dat oplossen. Wij kunnen alleen een gezond bedrijf hebben als onze members ook happy blijven. Dus komend jaar willen we graag doorgroeien op dezelfde weg en nog meer mensen laten kennis maken met Taste Club. We zien nu al dat een aanzienlijk deel van onze nieuwe members komt via ons programma waarmee je een vriend of vriendin kan uitnodigen om Taste Club te proberen. Daar willen we nog meer gebruik van maken want de beste reclame blijft uiteraard die van mond op mond; helemaal in het geval van wijn.

 

5. Ten slotte, wat is je all-time favoriete Taste Club wijn?

Dat is er één die in sommige van de april boxen van dit jaar zat: Theo Minges Riesling 2014.

Die wijn heeft alles wat een Riesling bijzonder maakt in de zin van smaak en geur, maar zonder het zoete en plakkerige dat veel Rieslings hebben.
Hij is juist heel mineralig en fris, die combinatie maakt het voor mij de perfecte wijn.

Rieslingtheo-minges-gleisweiler-holle-riesling-hrtheo-minges-gleisweiler-holle-riesling-hrtheo-minges-gleisweiler-holle-riesling-hr